Мэдрэгчүүд

Машин дахь 15 өөр төрлийн мэдрэгч ба тэдгээрийн үүрэг

Орчин үеийн машинууд машин доторх бүх зүйлийг хянах олон хяналтын модультай байж болно. 

Орчин үеийн автомашины хөдөлгүүрүүд бүх зүйлийг зөв ажиллуулахын тулд 15-30 мэдрэгчтэй байдаг. Эдгээр мэдрэгчүүд нь хөдөлгүүрийн бүх зүйлийг оновчтой ажиллуулахын тулд суурьлагддаг.


Доор бид бараг бүх шинэ машинаас олж болох хамгийн түгээмэл 15 төрлийн автомашины мэдрэгчийг онцолсон болно. Бид зөвхөн юу болохыг онцолж үзээд зогсохгүй тус бүрийг товч тайлбарлаж, хэрхэн ажилладагийг онцолсон.

1. Хөдөлгүүрийн тосны түвшний мэдрэгч


Таны тээврийн хэрэгслийн хамгийн түгээмэл мэдрэгчүүдийн нэг бол хөдөлгүүрийн тосны түвшний мэдрэгч юм. Энэхүү мэдрэгч нь таны хөдөлгүүрийн тосны саван дахь тосны түвшинг хэмждэг бөгөөд энэ нь аюулгүй ажиллах хэмжээтэй байгаа эсэхийг баталгаажуулдаг. Хэрэв танд хангалттай тос байхгүй бол энэ мэдрэгч нь хяналтын самбар дээр газрын тосны түвшний анхааруулах гэрэл асаах болно.
Энэ мэдрэгч нь ихэвчлэн тосны савны ёроолд суурилагдсан байдаг тул та солихын тулд хөдөлгүүрийн тосыг авах хэрэгтэй. Гэхдээ энэ нь хөдөлгүүрийн загвараас хамаарна.

2. Хөдөлгүүрийн тосны даралт мэдрэгч
Хөдөлгүүрийн тосны даралтын мэдрэгч нь ихэвчлэн газрын тосны түвшний мэдрэгчтэй нэлээд төстэй байдаг бөгөөд зөвхөн газрын тосны шахуургын дараа газрын тосны даралтыг хэмждэг.  Энэ мэдрэгч нь хөдөлгүүрийн блок дээр, ихэвчлэн түлшний шүүлтүүрийн ойролцоо байрладаг.

Хөдөлгүүрийн тосны даралтын мэдрэгч нь ихэвчлэн удаан эдэлгээний дараа  хуванцар эд ангиуд нь хагарах явдал ажиглагддаг  бөгөөд энэ нь эвдрэсэнээс болж  гоожиж эхэлдэг. Хяналтын самбар дээрх газрын тосны даралтын улаан гэрлийг хараад та тосны даралт мэдрэгч муу байгааг анзаарах болно.



3. Хөргөлтийн температур мэдрэгч
Таны хөдөлгүүрийн өөр нэг чухал мэдрэгч бол хөргөлтийн температур мэдрэгч юм. Энэхүү мэдрэгч нь таны хөргөлтийн температурыг хянадаг бөгөөд энэ нь таны хөдөлгүүрийн нийт температурыг тодорхойлох гайхалтай арга юм. Хэт халуун байвал хөдөлгүүр эвдэрч болзошгүй.
Зарим шинэ машины загварт хөргөлтийн температур нь хангалттай өндөр температурт хүрсэн үед таны хөдөлгүүрийг унтраах ёстой.

4. Масс агаарын урсгал мэдрэгч
Таны машины хөдөлгүүр нь хэр их агаар орж байгааг мэдэх шаардлагатай бөгөөд ингэснээр түлшний харьцааг оновчтой болгохын тулд дээд зэргийн гүйцэтгэлийг хангах болно. Таны массын агаарын урсгал мэдрэгч (MAF) нь оролтоор орж буй агаарын хэмжээг хэмждэг тул энэ нь хэр их орж ирж байгааг мэддэг.
MAF мэдрэгч нь ихэвчлэн ус зайлуулах хоолой болон агаарын шүүлтүүрийн хайрцагны хооронд байрладаг.

5. Оролтын агаарын температур мэдрэгч

Хөдөлгүүрт орж буй агаарын температур нь хөдөлгүүрийн ажиллагааг дээд зэргээр нэмэгдүүлэх чухал хэсэг юм. Тийм ч учраас оролтын агаарын температур мэдрэгч (IAT) нь ECM-д агаарын температурыг хэлдэг тул тохируулга хийж, гүйцэтгэлийг дээд зэргээр нэмэгдүүлдэг.

IAT мэдрэгчийг салгаж эсвэл MAF мэдрэгчтэй нэгтгэж болно. MAF мэдрэгчтэй холбогдсон байх нь шинэ автомашины загваруудад илүү түгээмэл байдаг.


6. Хүчилтөрөгчийн мэдрэгч

O2 мэдрэгч гэгддэг хүчилтөрөгчийн мэдрэгч нь яндан болон катализаторын үр ашгийг (CAT) агаар-түлшний хольцоос хэмждэг. Хүчилтөрөгчийн нэг мэдрэгч нь CAT-ийн өмнөх агаарын бүтцийг, нөгөө нь CAT-ийн дараа агаарын бүтцийг хэмждэг.

Хэрэв утааны ялгаралт хангалттай хэмжээгээр буурахгүй бол хяналтын самбар дээрх хөдөлгүүрийн гэрлийг харуулах замаар засвар хийх шаардлагатай байгааг ECM-д мэдэгдэнэ.

7. Тогших мэдрэгч




Энэ нь мөн алдаа гарсан эсвэл эвдэрсэн бүрэлдэхүүн хэсгүүдээс үүдэлтэй байж болох ч таны хөдөлгүүрийн тогших мэдрэгч ямар нэг зүйл сонсвол танд асуудал байна.

8. Crankshaft/Camshaft Position мэдрэгч


Хөдөлгүүрийн цаг хугацаа нь тахир гол болон тэнхлэгийн хоорондох төгс байрлал дээр тулгуурладаг бөгөөд тэдгээрийн байрлал мэдрэгч нь ECM-д тус бүр хаана байгааг нарийн мэдэх боломжийг олгодог. Хэрэв эдгээр байр суурь нь байх ёстой зүйлдээ тохирохгүй бол та аль болох хурдан мэдэх хэрэгтэй.


Та ихэвчлэн тэнхлэгийн гол дээр нэг мэдрэгч, тахир гол дээр нэг мэдрэгчтэй байдаг. Зарим машины загварт зөвхөн тахир голын байрлал мэдрэгч байдаг.

9. Тохируулагчийн байрлал мэдрэгч

Өнөө үед хурдасгуурын дөрөө ба тохируулагчийн бие хоёрын холболтыг кабелийн оронд электроникийн тусламжтайгаар хийдэг. Тиймээс тохируулагчийн бие дээр тохируулагчийн хавхлагын өнцгийг хэмжих тохируулагчийн байрлал мэдрэгч байдаг.


Тохируулагчийн байрлал мэдрэгч нь тохируулагч хэрхэн нээлттэй байгааг ECM-д яг таг хэлж өгдөг. Ингэснээр дөрөө болон тохируулагчийн хооронд асуудал гарвал түлшний хэрэглээ нэмэгдэнэ, эвдэрсэн тохируулагчаас болж хөдөлгүүрийг гэмтээхгүй.

10. Оролтын хоолойн абсолют даралтын мэдрэгч

Таны оролтын хоолой дахь үнэмлэхүй даралт мэдрэгч (MAP) мэдрэгч нь  - энэ нь оролтын хоолой доторх даралтыг хэмждэг. Энэ нь таны хөдөлгүүрт хэр их агаар орж байгааг хэмжих замаар таны агаар түлшний харьцааг олоход тусалдаг. Энэ нь  хөдөлгүүрийн чухал бүрэлдэхүүн хэсэг бөгөөд энэ нь таны түлшний харьцааг хамгийн сайн гүйцэтгэлтэй байлгахад тусладаг.


Мөн таны машинд суурилуулсан бол турбо даралтыг хэмждэг даралт мэдрэгчээс ажлыг авч, хэмждэг.

11. Түлшний даралт мэдрэгч


Түлшний даралт мэдрэгч нь таны түлшний даралтын шугам эсвэл түлшний даралтын төмөр зам дээрх түлшний даралтыг хэмждэг. Энэ нь таны түлшний даралтын хоолойд суурилагдсан байх магадлалтай . Хөдөлгүүрийн удирдлагын модуль нь түлшний даралтыг хэмжихэд маш чухал юм. Даралт ихсэх нь түлшний хольцыг баяжуулж, бага даралт нь илүү муу түлшний хольцыг бий болгоно.


Мэдрэгч нь өөрөө ихэвчлэн хямд байдаг, гэхдээ хэрэв та туршлагатай механик биш бол үүнийг солих нь хэцүү байдаг. (Их хэмжээний түлш гоожиж магадгүй).

12. Хөргөлтийн түвшний мэдрэгч

Хэрэв таны машинд хангалттай хөргөлтийн шингэн байхгүй бол хэт халах болно. Тийм ч учраас ихэнх машинууд хөргөлтийн түвшний мэдрэгчтэй байдаг. Ингэснээр та замд гарахаасаа өмнө бэрхшээлээс зайлсхийх боломжтой. Хэрэв таны машинд хангалттай хөргөлтийн шингэн байхгүй бол хөргөлтийн түвшний мэдрэгч нь хөдөлгүүрийг шалгах гэрлийг асаах болно. Заримдаа энэ нь таныг машинаа асаахад саад болдог.


Хөргөлтийн шингэний түвшний мэдрэгч нь таны хөргөлтийн шингэний саван дээр байрладаг.

13. Nox мэдрэгч

Nox мэдрэгч нь яндангийн хий дэх Nox хэмжээг хэмждэг. Энэ мэдрэгчийг олон машины загварт суулгаагүй. Ихэвчлэн та тэдгээрийг Volkswagen, Audi, Seat, Skoda-аас олж болно. Nox мэдрэгчийг яндангийн хоолой, хяналтын хэсэг дээр хуванцар тагны доор суурилуулсан.


Харамсалтай нь NOX мэдрэгчийг солихын тулд мэдрэгчийн хяналтын нэгжийг солих шаардлагатай болдог. Хяналтын хэсэг болон мэдрэгч нь ихэвчлэн өндөр өртөгтэй байдаг бөгөөд мэдрэгч нь зэвэрч, гацах хандлагатай байдаг тул солих нь жаахан төвөгтэй байдаг.

14. Яндангийн температур мэдрэгч
Яндангийн температур мэдрэгчийг дизель хөдөлгүүрт ихэвчлэн суурилуулдаг. Үүний зорилго нь тоосонцор шүүлтүүрийн нөхөн сэргэлтийг оновчтой болгохын тулд тоосонцор шүүлтүүрийн өмнө болон дараа яндангийн хийн температурыг хэмжих явдал юм. Тээврийн хэрэгслийн хөдөлгүүрийн загвараас хамааран та ихэвчлэн 1-4 яндангийн хийн температур мэдрэгчтэй байдаг.


Мэдрэгчийг яндангийн хоолой, яндангийн олон талт хоолой, заримдаа турбо цэнэглэгч дээр суурилуулсан. Мэдрэгч нь ихэвчлэн нэлээд үнэтэй байдаг тул хүрч, солиход хэцүү байдаг; тэд ихэвчлэн зэвэрч, гацдаг.

15. Даралтыг нэмэгдүүлэх мэдрэгч


Өргөлтийн даралт мэдрэгч нь оролтын өргөлтийн хоолой дахь нэмэгдлийн даралтыг хэмждэг. Таны машин турбо эсвэл супер цэнэглэгчээр тоноглогдсон тохиолдолд л танд энэ мэдрэгч байх болно.


Өргөтгөх даралт мэдрэгч нь ихэвчлэн хямд бөгөөд ихэнх машины загварт амархан сольж болдог. Зарим машины загварт тэдгээр нь оролтын хоолойд суурилуулсан бол тэдгээрт хүрхэд хэцүү байж болно.

Машины хөдөлгүүрт хэдэн мэдрэгч байдаг вэ?
Орчин үеийн автомашины хөдөлгүүрт  ойролцоогоор 15-30 мэдрэгч байдаг. Хэрэв та бүх машины мэдрэгч бүрийг тоолж үзвэл орчин үеийн машинд 70 гаруй мэдрэгчийг олох боломжтой.


Дүгнэлт
Хэдийгээр энэ жагсаалт нь таны машинаас олж болох өөр өөр мэдрэгчүүдийн бараг бүрэн гүйцэд биш боловч эдгээр нь хамгийн нийтлэг бөгөөд танд асуудалтай тулгарах магадлал өндөр байдаг.

Гэхдээ эдгээр мэдрэгч  таны хөдөлгүүрийг сүйтгэхээс илүү ноцтой асуудал үүсэхээс сэргийлдэг гэдгийг санаарай! 


Post a Comment

0 Comments